Monday, March 8, 2010

Tuan Ibrahim yang gopoh atau blogger yang melatah?

Oleh: WarkahDaily

"Sebenarnya mungkin silap faham dalam laporan tersebut. PAS mengamalkan dasar terbuka dalam keahlian. Prinsip kita, sesiapa yang nak jadi ahli, kita memang mengalukan keahlian yang ramai dalam parti tapi bukan bermaksud kita menerima Zulkifli (Noordin)."

"Menerima Zulkifli Noordin dalam PAS bermaksud kita menyakiti hati rakan kita dalam Pakatan Rakyat. Dia dipecat atas masalah disiplin, jadi jika kita menerima (beliau) bermaksud kita menerima seseorang yang boleh merosakkan imej parti dan hubungan kita dalam Pakatan.``

WarkahDaily melihat penjelasan Dato` Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) ke atas laporan portal berita Mstar online semalam yang bertajuk 'PAS sedia terima Zulkifli' sebagai tindakan bijak dan tepat PAS sebagai parti yang terbuka dan berprinsip.

Pemimpin yang gila mikrofon atau blogger yang gila melatah?

Sebenarnya, bukan semua dari kalangan kita dapat memahami apa yang diucapkan pemimpin kita. Semuanya hanya mengambil maksud tersurat sahaja bukan tersirat. Apa yang lebih teruk lagi, bukan hanya tidak memahami apa maksud sebenar pemimpin, tetapi terus mengecam pemimpin berkenaan tanpa bertanya kepada tuan punya badan, apakah maksudnya.

Di sini dapatlah kita lihat, siapakah yang gopoh dan gelojoh dalam menganalisis sesuatu ucapan pemimpin. Kenapa kita hanya nampak buruk sahaja dan dibuta daripada kebaikan?

Kita kata pemimpin gopoh dan cepat melatah dengan pertanya media, gila mikrofon dan sebagainya, tetapi kita pula bagaimana? apakah kita termasuk dalam golongan orang yang gila melatah dengan isu dan berita sensasi tanpa usul periksa dari mana sumbernya, apakah ulasan berita itu tepat dengan apa yang diberitahu pemimpin itu.

Sekarang, dengan penerangan Dato` Tuan Ibrahim telah merubah persepsi buruk yang sengaja dicipta oleh manusia hanya pandai komen tanpa ada idea membina yang boleh dikongsikan bersama jika merasakan ideanya itu bernas dan hebat.

Kerja mereka hanya hentam sampai lumat tanpa menghadam sampai lumat kata-kata pemimpin. Bila menghentam, maka kita dijulang dengan keberanian menegur pemimpin kononnya. Bukan tidak boleh menegur pemimpin tetapi perlulah kepada bahasa yang beradab dan penuh dengan hikmah.

Bagi WarkahDaily, selepas ada sesuatu kemusykilan sebaran media massa, tambah lagi daripada media yang kita boikot, perlulah kita menunggu keterangan pemimpin kita dahulu apakah keabsahan berita itu baharulah mula mengomel jika berkeinginan. Jangan pula dapat berita kita terus hentam. Kata pemimpin gila mikrofon, habis kita gila melatah.

Penjernihan daripada pemimpin pasti akan tiba jika ada kerungsingan dari kalangan ahli bawahan. Jangan terus melatah tak tentu pasal kalau ya pun kita sayangkan parti dan jamaah. Kita sayangkan jamaah, pemimpin pula lebihlah lagi sayangkan jamaah.

Maka hari ini, perjenihan itu telah kunjung tiba.

Bagi Dato` Tuan Ibrahim, PAS hanya menunjukkan keterbukaan PAS kepada semua tidak kira siapa.

Sedutan daripada harakahdaily, PAS memang mengamalkan dasar terbuka dalam keahlian parti namun tidak bermaksud akan menerima Zulkifli Nordin jika beliau membuat permohonan untuk menjadi ahli, kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sebaliknya Tuan Ibrahim (gambar) berkata, jika PAS menerima bulat-bulat bekas anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu, samalah seperti melukakan hati kedua-dua rakan dalam Pakatan Rakyat, PKR dan DAP.

"Sebenarnya mungkin silap faham dalam laporan tersebut. PAS mengamalkan dasar terbuka dalam keahlian. Prinsip kita, sesiapa yang nak jadi ahli, kita memang mengalukan keahlian yang ramai dalam parti tapi bukan bermaksud kita menerima Zulkifli (Noordin).

"Menerima Zulkifli Noordin dalam PAS bermaksud kita menyakiti hati rakan kita dalam Pakatan Rakyat. Dia dipecat atas masalah disiplin, jadi jika kita menerima (beliau) bermaksud kita menerima seseorang yang boleh merosakkan imej parti dan hubungan kita dalam Pakatan.

"PAS sebagai parti komponen dalam Pakatan akan memelihara setiakawan dan perasan rakan dalam Pakatan," katanya ketika menghubungi Harakahdaily pagi ini.

Beliau berkata demikian sebagai membuat pembetulan ke atas laporan portal berita Mstar online semalam yang bertajuk 'PAS sedia terima Zulkifli'.

Tuan Ibrahim dipetik sebagai berkata, PAS sedia mempertimbangkan penyertaan Zulkifli ke dalam parti itu dan sentiasa mengamalkan dasar terbuka kepada sesiapa sahaja untuk menyertai kami termasuk Zulkifli.

Beliau menafikan perkara itu sebaliknya menjelaskan, beliau membuat kenyataan itu dalam konteks prosedur umum parti iaitu jika sesiapa membuat permohonan untuk menjadi ahli, ianya akan dibawa ke mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat untuk dipertimbangkan.

"Dalam konteks kenyataan umum berkaitan keahlian, prosedur parti (adalah) sesiapa yang mohon (untuk) menjadi ahli kita akan bawa ke mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat untuk dinilai dan dipertimbangkan.

"Itu prinsip umum dalam parti. Bukan saya buat kenyataan PAS akan terima Zulkifli," jelasnya.

Tegas beliau juga, PAS lebih rela kehilangan satu kerusi Pakatan rakyat di parlimen daripada menerima individu yang sering menimbulkan masalah dalam Pakatan rakyat.

"Walaupun mungkin pemecatan Zulkifli ini menyebabkan kita hilang satu kerusi parlimen, tapi kita lebih rela hilang kerusi parlimen daripada merosakkan hubungan dalam Pakatan yang akan menjejaskan sokongan rakyat," tegasnya.

Beliau turut menyeru agar semua ahli Pakatan Rakyat bertanggungjawab dalam menjaga nama baik parti dan tidak menimbulkan masalah yang boleh menjejaskan pandangan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.

"Dalam Pakatan Rakyat sudah dibentuk satu jawatankuasa tatatertib yang dipengerusikan R. Sivarasa dan saya salah seorang ahli. Saya menyeru semua ahli Pakatan supaya isu-isu yang melibatkan imej dan nama baik Pakatan dan pandangan baik masyarakat terhadap kita sekarang dapat ditingkatkan supaya kita mampu membina keyakinan rakyat terhadap kita dalam pilihanraya ke 13 nanti," katanya.

Ujarnya, jika Zulkifli memohon untuk menjadi ahli PAS, parti itu harus terlebih dahulu melihat kepada latar belakang Zulkifli.

"Kalau Zulkifli hantar borang permohonan, kita akan bawa ke mesyurat tapi saya yakin pada tahap ini, PAS tidak akan menerima beliau.

"Beliau pernah memegang jawatan dalam PAS dan kemudian keluar PAS, masuk PKR. Dan sekarang buat masalah dalam PKR pula. Jadi saya fikir PAS harus melihat latar belakang beliau ini," katanya.

Bagi WarkahDaily, kelicikan politik tidak semestinya berterus terang dalam tindakan. Dalam masa yang sama kita harus tonjolkan keterbukaan PAS dan menunjukkan cara dakwah PAS kepada semua agar tindakan kelihatan bijak.

Tindakan Dato` Tuan Ibrahim mempelawa Zulkifli Noordin itu tidak semestinya terus menerima dia masuk PAS atau mengkhianati musuh tetapi kepandaian Dato` Tuan Ibrahim menjelaskan akan keterbukaan dalam semua tindakan, agar nanti musuh tidak menuduh kita berfikiran tertutup dan menutup pintu kepada musuh yang insaf untuk bersama dengan PAS.

Samakah Zulkifli Noordin yang insaf dengan pemimpin Umno yang insaf yang cuba mendekati PAS kerana keterbukaan PAS? Apakah kita terus menolak mereka ini dengan mentah-mentah? Tidak mustahil perkara ini boleh berlaku. Inilah namanya dakwah.

Malahan Tuan Ibrahim juga sudah menjelaskan, walaupun PAS mengamalkan dasar terbuka bagi sesiapa sahaja untuk menyertai parti itu, namun berharap penyertaan berkenaan mampu mengukuhkan PAS dan tidak membebankan parti. Bukan ke berlapik ungkapan itu? Boleh terima tapi bersyarat. Bukan terus menolak mentah-mentah dengan buta tuli.

No comments:

Post a Comment