Friday, March 13, 2009

Syamil Basayev





Syamil dilahirkan pada 14 Januari 1965, di Desa Pergunungan Vedanodi kawasan Tenggara Chehnya. Namanya diambil dari Imam Syamil, seorang ulama' Mujahid yang menentang penjajahan Russi pada abad ke -19. Beliau belajar di sebuah Universiti di Moscow dan setelah selesai belajar, beliau bekerja sebagai penjual komputer.


Syamil Basayev atau nama sebenarnya Abdallah Shamil Abu -Idris akhirnyaterlibat di dalam perjuangan yang panjang bersama-sama para pejuang Chehnya yang dipimpin oleh Panglima perangnya dan yang paling tersohor tentulah Syamil Basayev.


Selepas tewas di Afghanistan ketika berdepan dengan tentera Mujahiddin Afghanistan, tentera Russia di malukan buat kalu ke dua yang mendapat undi terbanyak selepascalon yang memenangi jawatan Presiden Chehnyaiaitu Aslan Mashkadov (juga telah dibunuh oleh tentera Russia) dalam pilihanraya Chehnyaakhir tahun 90-an dahulu.


Shamil Basayev telah kudung sebelah kakinya akibat terkena serangan tentera Russia tetapi itu bukannya membuatkan ia berhenti berjuang bahkan bertambah semaraknya semangat jihad beliau. Beliau terus berjuang sehinggalah beliau terbunuh ketika bersama 3 lagi anggotanya di dalam sebuah trak yang penuh dengan bahan letupan pada tanggal 10 Julai 2006.




Tiada lain yang diharapkan oleh para pencinta perjuangan Islam di seluruh dunia melainkan Shamil Basayev diterima SYAHID disisi Allah dan menikmati Janji-Janji Nya.

No comments:

Post a Comment